Forbudt frugt Spændingen mellem religion og erotik Skrevet af gæsteforfatter

Eva og Adam spiste den forbudte frugt fra træet til kundskab om godt og ondt og skammede sig over deres nøgenhed. Siden den første bog i Bibelen, siden Adam og Eva, siden de første mennesker gik på jorden, har seksualitet og spiritualitet, eros og religion været forbundet. I de fleste religioner er prostitution forbudt. Det er også forbudt at dyrke sex med en escort eller prostitueret.

For tusindvis af år siden tilbad folk kvindelige frugtbarhedsgudinder med ekstatiske sexorgier og prostitution i templer. Senere i den kristne tradition blev seksualitet og alt omkring den tabu. Det er ofte tabu at tale om udseende og krop, selv i kristne kredse, for slet ikke at tale om seksualitet.

Religion og erotik er et par i sig selv. Med et lidenskabeligt og kompliceret forhold, der kan antage forskellige former fra intim tilknytning til et mere fjernt LAT-forhold, fra koldt fremmedgjort forhold til livslang fjendskab.

Ruard Ganzevoort, professor i praktisk teologi ved Free University of Amsterdam, siger imidlertid: "Der er en vidunderlig form for familieforhold mellem religion og seksualitet. De har begge at gøre med den samme slags energi og overskrider grænserne for vores menneskelighed. De rører ved noget transcendent, noget helligt".

Eros, lidenskab, agape, hvordan hænger de sammen? Religion og eros er de to mest magtfulde kræfter i menneskelivet. Enhver, der lærer, at de er hinandens fjender, skaber uenighed i den menneskelige sjæl. Enhver, der siger, at de er hinandens fjender, river menneskehjertet i stykker, siger Walter Schubart i Religion und Eros (München 1989).

Eros, lidenskaben for det potentielt gode 

Den autoritære regeletik opstiller konkrete regler baseret på "absolutte sandheder": Kun sex med henblik på forplantning er naturligt, alle andre former er unaturlige. Hvis man tænker logisk på dette argument, er det mindre syndigt at misbruge eller voldtage sin datter end onani eller homoseksuel sex.

Den moderne etik er baseret på princippet om skade: sex med børn er forbudt, fordi det skader børn. På vejen til en virkelig menneskelig oplevelse af begær, fysisk kærlighed og gensidig omsorg i et ordnet og fredeligt samfund står troende og ikke-troende over for de samme udfordringer.

I sand kærlighed eros er opbygget af lidenskab for det gode. Vores kroppe, vores kropslighed og vores evne til at elske og lege erotisk er gaver fra Guds skabelse. Det er ikke begæret i sig selv, der er syndigt, men det begær, der krænker partnerens integritet, frihed og værdighed.

Det kristne billede af mennesket er resultatet af århundreders overvejelser om menneskets særlige kald og skæbne: et liv i overensstemmelse med Guds standarder. Hans højeste standard, som Jesus bekender, er kærligheden: i den findes Gud selv*.

Forbindelsen mellem religion og erotik kan opstå, når mennesker lærer at nyde hinanden og livet med alle deres sanser. I denne hengivenhed kan de elskende opleve noget af den mystiske kærlighed og harmoni, som besjæler alle ting: når den elskende synger til sin elskede, som i Højsangen, synger han spontant til hele skabningen og priser Skaberen.

Pastor Reinhold Philipp, foredrag ved Delft Gate, 26. marts 2017

I den efterfølgende diskussion blev kirkefaderen Augustin nævnt. Hans indsigt "Elsk og gør, hvad du vil" kan være en rettesnor, hvis man ønsker at leve sit kærlighedsliv i frihed og med det tilsvarende ansvar. Her er nogle korte overvejelser om forbindelsen mellem kærlighed og moral.

*) For den kærlighed, som Gud findes i, se 1 Joh 4:7-16:

Kære brødre og søstre, lad os elske hinanden, for kærligheden kommer fra Gud. Den, der elsker, er født af Gud og kender Gud. Den, der ikke elsker, kender ikke Gud, for Gud er kærlighed. Og heri åbenbares Guds kærlighed til os: Gud sendte sin eneste søn til verden, for at vi kan leve gennem ham. Kærlighedens kerne er ikke, at vi elskede Gud, men at han elskede os og sendte sin Søn som son for vores synder.

Elskede brødre og søstre, hvis Gud har elsket os så højt, skal vi også elske hinanden. Ingen har nogensinde set Gud. Men hvis vi elsker hinanden, forbliver Gud i os, og hans kærlighed bliver fuldt ud realiseret i os. At vi bliver i ham, og at han bliver i os, ved vi, fordi han gør os delagtige i sin Ånd. Og vi har selv set det, som vi nu bevidner, nemlig at Faderen har sendt sin Søn som verdens frelser. Når nogen bekender, at Jesus er Guds søn, bliver Gud i ham, og han bliver i Gud. Vi har lært at kende og stole på Guds kærlighed, som er i os. Gud er kærlighed. Den, der bliver i kærligheden, bliver i Gud, og Gud bliver i ham.