Bæredygtige – hvor det er muligt

Hos Original Coffee gør de en forskel ved at foretage samfundsansvarlige valg, der passer til og er mulige for netop deres virksomhed.

For direktør Jonas Skovsted-Overgaard handler det om, at man som virksomhed skal anskue alle de fodaftryk, man sætter og efterlader. Først derefter er det muligt at finde ud af, hvordan og hvor man kan gøre en forskel – både i forhold til ens virksomhed, men også de produkter, man sælger.

Vi kommer formentlig aldrig ud over, at vores kaffebønner skal fragtes fra f.eks. Etiopien eller Colombia, og vi kan som kaffebar ikke eksistere uden at tilbyde vores kunder en god kop kaffe. Derfor afprøver vi bæredygtige alternativer inden for andre områder, siger direktør Jonas Skovsted-Overgaard.

Kaffeleverancer fra den anden side af verden bliver aldrig bæredygtige, men for Original Coffee er det vigtigt at kommunikere åbent og ærligt om processen. På nuværende tidspunkt har de ikke mulighed for eller ressourcerne til at have deres eget kafferisteri og samarbejder derfor med Kafferisteriet Kontra, som bygger på princip om fuld transparens fra jord til bord. Igennem samarbejdet indgår Original Coffee stadig i hele processen omkring både smag og risteprofiler, og så kaffen passer ind i deres smagsudtryk.

Jonas Skovsted-Overgaard mener, at de kan bruge deres position i REGA til at præge deres samarbejdspartnere til at tage ansvar og samtidig følge op på det.

Som medlem af REGA forpligter vi os til forskellige krav, og derfor gælder det også for vores samarbejdspartnere, at de skal tage stilling.

Kaffen, og ikke flaskevand eller vand med brus, er det, der definerer Original Coffee som virksomhed og brand. Derfor besluttede de for et år siden at reducere brugen af plastik i deres kaffebarer ved at udskifte plastikflasker med postevand.

Denne tanke og logik var også en del af rationalet, da de skulle skifte juice-leverandør, hvor valget faldt på Gro Juice. Gro Juice leverer deres økologiske juice på flasker af genbrugsglas og er bæredygtigt bevidste i forhold til deres sortiment og deres produkter. Råvarerne er 100% økologiske og biodynamiske, og for ikke at gå på kompromis med kvalitet og smag anvender de, så vidt muligt, altid lokale og sæsonbestemte råvarer.

Sæsonens frugter og grønt er udgangspunktet. Derfor har vi for eksempel ikke æblejuice, når der ikke er sæson, da transporten er for lang – og så er ideen om økologi og bæredygtighed jo ligegyldig, siger Jonas Skovsted-Overgaard

Hos Original Coffee ønsker de ikke at skabe store forestillinger om bæredygtighed. For dem handler det derimod om det aktive valg samt lysten og viljen til at ændre på de områder, de som virksomhed har mulighed for.

Original Coffee er med i REGA, et nyt branchefællesskab, der arbejder målrettet og ambitiøst med samfundsansvar. Ved sit engagement i REGA har Original Coffee forpligtet sig til at arbejde systematisk med at forebygge negative indvirkninger på menneskerettigheder, både medarbejderes, gæsters og naboers, at reducere negative indvirkninger på miljøet og at skærpe fokus på antikorruption.